کد مطلب:224139 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

فرق بین دولت اموی و عباسی
دولت بنی عباس از ضعف دولت اموی استفاده كرد و قریب نیم قرن طرح نقشه كه متن و زمامداری از بنی امیه را داشتند تا به حمایت ایرانیان این موفقیت برای آن ها دست داده و اینك با بیان فرق و امتیاز این دو دولت می توان به روحیه ی آن ها بیشتر آشنا گردید.

حزب اموی - با بنی هاشم برای دو منظور می جنگیدند اول انتقام از رسول خدا دوم رسیدن به حكومت.

بنی عباس - فقط برای نیل به سلطنت و خلافت پیكار می كردند و هر كه با آن ها مخالف بود با او می جنگیدند خواه به دین برخورد كند یا به دنیا.

بنی امیه حضرت ابی عبدالله حسین بن علی علیه السلام را در كربلا با فرزندانش شهید كردند تا مخل حكومت آن ها نباشد.

بنی عباس حسین بن علی علیه السلام را در فخ با بسیاری از علویین كشتند.

بنی امیه سه نفر از ائمه علیه السلام را مسموم كردند تا مخل حكومت آن ها نباشد.

بنی عباس شش نفر از ائمه علیه السلام را مسموم كردند - حضرت صادق - كاظم - رضا - جواد - هادی - عسكری علیهم السلام و هر یك را خواستند و پس از وقوف بر فضایل علمی آن ها دستور می دادند كه آن ها را مسموم می كردند چنانچه هشام بن عبدالملك حضرت باقر را به شام دعوت كرد و چون از او بیمناك شد او را به وسیله عامل مدینه مسموم ساخت بنی عباس هم این درس را از بنی امیه آموختند كه ائمه را دعوت می كردند و احترام می گذاشتند ولی از بیم آن ها را در منزل خودشان مسموم می ساختند - سفاح و منصور با حضرت صادق علیه السلام هارون الرشید با امام الكاظم - مأمون با حضرت رضا علیه السلام و معتصم با حضرت جواد متوكل با حضرت هادی المعز با حضرت عسكری بدین حیله و غدر عمل و به همین دلیل تولد و غیبت حضرت قائم مخفی گردید.

امویین - زید و یحیی و عبدالله جعفر و بسیاری را كشتند و به خون آغشتند.

بنی عباس - قاسم - احمد پسران امام كاظم و عیسی بن زید و بسیاری از سادات علوی را در زندان به قتل رسانیدند و نابود كردند و خواستند از نسل علوی كسی نماند و سادات علوی هم در هند و ایران متواری شدند و قبور و بارگاه آن ها شاهد این حقیقت است.

بنی امیه - نسبت به بنی عباس هم این حیله را به كار بردند و بسیاری از آن ها را مسموم كردند چنانچه در مقاتل الطالبیین مضبوط است.



[ صفحه 24]



بنی عباس فقط این جنایات را درباره علویین اجرا می كردند.

بنی امیه خانه های اولاد پیغمبر و دودمان اهل بیت را در كربلا آتش زدند و یك مشت زن و كودك را متواری ریگستان پر خار و خس عربستان كردند.

بنی عباس خانه حضرت صادق را آتش زدند و عیال و اولد او را متواری كردند و در دهلیز خانه آن ها را اسیر و دستگیر كردند.

بنی امیه دختران پیغمبر و ناموس ولایت را در روز عاشورا غارت كردند و لباس و زیور آن ها را به عنف گرفتند.

بنی عباس به فرمان هارون الرشید قائد جلودی را به مدینه فرستاد تا كلیه خاندان ابی طالب و علویین را غارت كرده تمام حلی و حلل و زیب و زیور آن ها را بگیرد و جلودی هم این وظیفه را خوب انجام داده و كلیه زیورآلات آن ها را گرفت اما به دست مامون كشته شد.

هشام اموی كلیه علویین را پس از قتل حضرت زید از عراق به مدینه تبعید كرد و بر آن ها ناظری معین نمود كه خارج نشوند.

موسی عباسی حضرت هادی را با كلیه علویین پس از حادثه فخ از مدینه به بغداد تبعید كرد حتی اطفال را از ماندن مدینه بیمناك ساخت.

بنی امیه از هیچ اسائه ادب و اهانتی به مقام ائمه اطهار خودداری نكردند تا مقام حكومت آن ها ثابت بماند.

بنی عباس نیز هم خود را صرف قتل و تبعید، سم و محو و نابودی علویین كردند و حتی آثار آن ها را محو می كردند و مدینه را از این جهت كه مولد و آرامگاه آن ها بود خراب كردند و هارون برای محو قبر حسین علیه السلام درخت ها را كه سایبان و پناهگاه زوار بود قطع كرد و متوكل بر آن زمین آب بست و كلیه هواخواهان آن ها را محو و نابود كردند و بغداد را به جای آن پس از سامرا ساختند خلاصه آن كه بنی امیه و بنی عباس هر دو هدفشان محو نام علی و اولاد و آثار آن ها بود و هر كجا عمارتی به نام آن ها یا اثری برای آن ها می دیدند نابود می كردند چنانچه در حق آن ها گفته اند:



تالله ان كانت امیة قداتت

قتل ابن بنت نبیها مظلوما



فلقداتته بنوامیه بمثله

فقد و العمرك قبره مهدوما



اسفوا علی الا یكونوا شاركوا

فی قتله فتبعوه رمیما





[ صفحه 25]



بنی امیه در هزار شهر اسلامی آثار و علائم و اولاد و ذراری علویین را مقتول و مسموم و مقید و تهدید كردند.

بنی عباس نیز در بیش از هزار شهر اسلامی به قتل و زجر و تبعید و شكنجه و تهدید علویین پرداختند.

بنی عباس علویین و اهل بیت را می كشتند اگر چه عالم و اهل فضیلت و تقوی باشد مانند موسی بن عیسی كه او را كشتند و با اعتراف به مقام او گفتند الملك عقیم.

زیرا از آن ها می ترسیدند كه افكار عمومی متوجه آن ها شود و سلطنت را از آن ها بگیرند و لذا مانند حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام را در روز عاشورا و حضرت زید را در قیام امر به معروف و نهی از منكر و حضرت یحیی را در جهاد در راه خداو حسین بن علی را در فخ كه دفاع می كرد شهید كردند و اكثر طالبیین را چنین كشتند.

این بیدادگری نسبت به كودكان و زنان و اهل بیت عصمت و طهارت بزرگترین جنایت تاریخ است كه به دست این دو سلسله صورت گرفت و سرهای بریده و بدن های شهید كوبیده و اسارت زنان فراموش نشدنی است این بود روش بنی امیه و بنی عباس در خلافت و سلطنت.